Stypendium DAAD 2017

7 miast, 12 dni, 15 studentów i 1 niezastąpiony Dziekan, czyli kilka słówo wyprawie Członków Stowarzyszenia Studentów “GEOIDA” w ramach stypendium DAAD.

W połowie września grupa 15 Członków Stowarzyszenia Studentów “GEOIDA” wraz z Prodziekanem ds. Studenckich Wydziału Geodezji i Kartografii PW dr hab. inż. Andrzejem Pachutą, wyruszyliśmy na wyprawę naukową w ramach stypendium ufundowanego przez Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD). Podczas wyjazdu zwiedziliśmy 7 miast, zapoznaliśmy się z programem badaniami niemieckich uczelni oraz projektami i zadaniami tamtejszych organizacji rządowych związanych z geodezją i geoinformatyką.

Pierwszym przystankiem w drodze do Niemiec była stolica Czech – Praga. Na miejscu zwiedziliśmy znane zakątki tego historycznego miasta (m.in Hradczany czy most Karola), a także wypróbowaliśmy lokalnej kuchni. Pierwszym naukowym punktem wyprawy było obserwatorium satelitarno-geodynamiczne w Wetzzel. Na miejscu zapoznaliśmy się ze spektrum działalności tej placówki, prowadzonymi przez nią projektami i badaniami, a także na własne oczy zobaczyliśmy jak działają skomplikowane instrumenty, takie jak radioteleskopy do interferometrii VLBI (ang. Very Long Baseline Interferometry). Ponadto nasi koledzy i koleżanki mogli odwiedzić pomieszczenie kontrolne, gdzie wykonywano obserwacje SLR (ang. Satellite Laser Ranging). Co więcej dowiedzieliśmy się również wiele na temat wykonywanych tam obserwacji dopplerowskich za pomocą systemu DORIS oraz o praktycznym aspekcie prowadzenia stacji GNSS. Największą niespodzianką, a jednocześnie atrakcją okazał się być jednak eksperymentalny grawimetr atomowy. Dodatkowo, pracownicy obserwatorium oraz pracujący tam naukowcy dostarczyli nam licznych opowieści dotyczących wykorzystania każdego z urządzeń pomiarowych.

Kolejnym przystankiem w naszej podróży była stolica Bawarii – Monachium. Grupa podróżników odwiedziła tam Technische Universitat Munchen, gdzie czekała na nich ciekawa prezentacja na temat rewolucyjnego satelity służącego do pomiarów przyspieszenia ziemskiego z niespotykaną wcześniej dokładnością – satelita GRACE. Poza tym, to była okazja, żeby zaczerpnąć nieco wiedzy o programie studiów magisterskich dla obcokrajowców. W ramach wizyty na Uniwersytecie przedstawiliśmy krótką prezentację, gdzie opowiedzieliśmy o aktualnych projektach GEOIDY i planach na kolejny rok.

Landesamt für Digitalisierung, Breitband und Vermessung, czyli bawarski odpowiednik polskiego Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, to następna instytucja w Monachium, w której gościliśmy. Pracownicy przygotowali dla nas prezentację o funkcjonowaniu tego urzędu oraz zadaniach i celach ich pracy. Przy okazji zobaczyliśmy muzeum geodezyjno-kartograficzne, w którym zapoznaliśmy się z ponad 200-letnią działalnością placówki, ukazującą historię i rozwój geodezji w Niemczech. Byliśmy również w archiwum, gdzie mogliśmy zobaczyć mapy wyryte na kamiennych płytach, które służyły kartografom jako matryce do wielokrotnego druku i reprodukcji map. Będąc w stolicy Bawarii nie mogliśmy sobie odmówić odwiedzenia tak pięknego miasta – zobaczyliśmy m.in. Marienplatz, Pinakotekę, czy Pałac Nymphenburg. W drodze do Frankfurtu Nad Menem zatrzymaliśmy się w Stuttgardzie, gdzie na miejscowym uniwersytecie przedstawiono nam ofertę studiów magisterskich dla studentów spoza Niemiec, jak i dowiedzieliśmy się także o samej strukturze Universität Stuttgart.

Do Frankfurtu nad Menem dotarliśmy późnym popołudniem. Dopiero kolejnego dnia rano udaliśmy się do Bundesamt für Kartographie und Geodäsie, czyli kolejnego z urzędów na trasie naszego wyjazdu. Pracownicy instytutu przedstawili czym zajmuje się oraz jak działa BKG na co dzień. Na terenie BKG znajduje się również Villa Mumm, gdzie czekała na nas kolejna prezentacja przygotowana przez kadrę urzędu. Po południu wyruszyliśmy do centrum miasta, aby zwiedzić zabytki oraz przejść się po Rynku starego miasta. Dzień zwieńczył spacer nad Menem, gdzie w osłupienie wprawiła nas liczba pływających jednostek łodzi śródlądowych!

Siódmego dnia wyjazdu udaliśmy się w podróż do Berlina. Do stolicy Niemiec dotarliśmy późnym wieczorem. Kolejny dzień przeznaczyliśmy na wyjazd do malowniczego Poczdamu. Zabytkowe kamienice oraz bramy podkreślały wyjątkowy charakter miasta. Spacer po mieście zwieńczyliśmy zwiedzaniem Sanssouci. Liczne fontanny oraz przepiękne pałace wywarły na nas ogromne wrażenie. Po długich przechadzkach alejkami parku postanowiliśmy wrócić do Berlina, gdzie zwiedziliśmy Bundestag. Mieliśmy okazję wejść tam do oszklonej kopuły, położonej na dachu budynku, z której mogliśmy podziwiać panoramę Berlina podczas zachodzącego słońca. Zaraz po tym udaliśmy się w okolicę bramy Brandenburskiej, znaną doskonale z pocztówek czy scen filmowych.

Następnego dnia pojechaliśmy do Deutsches GeoForschungsZentrum w Potsdamie położonym na Telegrafenberg, gdzie jedni z najsłynniejszych naukowców świata, takich jak Albert Einstein czy Albert Michelson, przeprowadzali liczne badania i eksperymenty. Pracownicy GFZ przygotowali dla nas kilka prezentacji, podczas których przedstawili nam czym się zajmują oraz opowiedzieli trochę na temat prowadzonych przez nich projektów. Po prezentacjach przyszedł czas na zwiedzanie Telegrafenberg. Mieliśmy okazję zobaczyć wystawę zabytkowych instrumentów służących do pomiaru przyspieszenia ziemskiego, wieżę Einsteina oraz pracownię Alberta Michelsona, w której znajdował się jego słynny interferometr.

Po powrocie z Poczdamu udaliśmy się prosto do Technische Universitat Berlin. Zostaliśmy przyjęci na uczelni niezwykle gościnnie. Oprócz zachęcania nas ofertą studiów magisterskich, przedstawiciel każdej jednostki na wydziale przygotował krótką prezentację na temat swojego zakładu. Warto zaznaczyć też, że towarzyszyli nam pracujący na TUB prof. dr hab. Roman Galas oraz była przewodnicząca Samorządu Studentów Wydziału Geodezji i Kartografii – mgr inż. Kinga Węzka. W ramach przerwy od wykładów mieliśmy okazję wejść na dach Uniwersytetu, by nie tylko podziwiać panoramę Berlina, ale także przyjrzeć się sprzętowi pomiarowemu, który tam zainstalowano. Spotkaliśmy się również
z członkiem uczelnianego koła radioamatorów, który opowiedział nam szczegółowo o projektach prowadzonych przez koło.

Wreszcie nadszedł czas na główny punkt naszej wyprawy – Targi Intergeo Berlin 2017. Na halach wchodzących w skład berlińskiego Messe intensywnie spędziliśmy cały kolejny dzień. Jak co roku targi zorganizowano z wielkim rozmachem. Niezwykle szybko daliśmy się wszyscy wciągnąć w szalony wir najnowocześniejszych technologii geodezyjnych i geoinformatycznych. Swoje stoiska przygotowali najwięksi giganci branży, ale nie zabrakło też miejsca dla mniejszych firm i przedsiębiorstw, które nie raz potrafiły zaskoczyć nas innowacyjnym podejściem do tematu oprogramowania, czy sprzętu. Ciekawym pomysłem było zorganizowanie specjalnej sekcji przeznaczonej wyłącznie dla Start-Upów, czyli młodych ludzi z niesamowitymi pomysłami na biznes, którzy dopiero rozpoczęli swoją działalność. Dla nas jako studentów, rozmowy z takimi ludźmi były źródłem pomysłów i zarazem ogromną motywacją do jeszcze intensywniejszej pracy.

Kolejny dzień był dla nas jeszcze bardziej aktywny! Z samego rana ruszyliśmy do siedziby Niemieckiej Agencji Kosmicznej – DLR (Deutsches Zentrum fur Luft), gdzie z przedstawionych nam prezentacji dowiedzieliśmy się między innymi o współpracy DLR z ESA oraz misji sondy wysłanej na jeden z księżyców Marsa – Fobos. Oprócz tego pracownicy tej placówki zaprezentowali nam trójwymiarowy model powierzchni Marsa, złożony ze zdjęć, wykonanych przez inną sondę, która krążyła po orbicie Czerwonej Planety.

Po zakończeniu odwiedzin w DLR ponownie wróciliśmy na Targi INTERGEO. Dzięki temu udało nam się zwiedzić resztę stoisk, do których nie zdołaliśmy dotrzeć poprzedniego dnia. Na Targach mogliśmy zobaczyć wizualizacje 3D z wykorzystaniem gogli wirtualnej rzeczywistości, czy specjalne okulary do drona, które jednocześnie pozwalają nam widzieć to, co mamy przed sobą oraz to co rejestruje kamera UAV. Drugi dzień Targów był naszym ostatnim dniem wyjazdu, ponieważ nazajutrz wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy.

Nasza podróż okazała się wielkim sukcesem oraz niesamowitą przygodą, dzięki której zgłębiliśmy nową wiedzę oraz cenne doświadczenia. Wyjazd był także okazją dla wielu z nas na nawiązanie nowych znajomości, które w przyszłości mogą zaowocować wspaniałymi projektami. Szczerze dziękujemy Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej za możliwość wcielenia w życie naszego planu na ten wyjazd! Gorąco dziękujemy także firmie Geomax za zaproszenie na tegoroczne Targi Intergeo Berlin 2017. Podziękowania kierujemy także do naszego profesora Andrzeja Pachuty, który wsparł nas w organizacji wyjazdu oraz kreował doskonałą atmosferę.

Do zobaczenia na DAADzie w 2019 roku!